Noniin. Voisin kirjoittaa tänne vielä sen, mitä muistan.
Ja ei, en ole kirjaimellisesti palaamassa Kambomaahan. Pelkissä muistoissa vaan! hehe.
Eli Kambodzaa ja tarkemmin sanottuna viisumia varten meidän piti hankkia etukäteen passikuvat. Sen kummempaa ajattelematta mentiin yhtenä lievänä dagen efter-päivänä Maisan kanssa Langkawilla kamerakauppaan ottamaan passikuvia. Ei onneksi maksanut paljoa, koska meidän kummankaan passikuvat ei ollu sieltä parhaimmasta päästä. Vaikka omat kuvat tietty näytti vielä rankemmilta kun toisen...
Siinä oli passikuvaaja saanu napattua semmosen kuvan, että ois voinu olla ainakin meikän kohdalla passikuva vankilaan. Ei hyvä. Kaikki ihanat neljä kuvaa ovat kuitenkin edelleen tallessa, koska fiksuna tyttönä oli pakannut passikuvat rinkkaan, enkä ajatellut että viisumihan haetaan ennen matkatavaroita. Täyty maksaa pari dollaria sitten siitä, että rajalla kopsasivat mun passista kuvan. Toisaalta, ehkä hyvä niin. Sillä toisella passikuvalla en ehkä olis saanut viisumia.
Mutta joo, näinkin pitkä tarina niinkin mielenkiintoisesta aiheesta kuin passssikuva!
Kambodzan kentältä piti ensin siirtyä Sihanoukvilleen noooin 4-5 h automatkallisen verran. Oltiin varattu Maisan kanssa huone yheksi yöksi ehkä parhaat päivänsä nähneestä Casinohotellista. Ei oltu etukäteen tehty kovin kummosia suunnitelmia Kambodza-ajalle. Tiedettiin että parilla saarella halutaan käydä, mutta sen tarkempaa aikataulua ei kuitenkaan ollut.
Yksi yö Sihanoukvillessä riitti alkuun ja päätettiin lähteä heti seuraavana päivänä lautalla Koh Rong-saarelle. Ei varailtu majoituksia etukäteen, vaan ajateltiin kerrankin katsoa vasta paikan päältä. Menolippu Rongille maksoi 15 dollaria ja lisäksi ostettiin jostain syystä myös lentopallo. Rongille lähettiin aamupäivällä ja lauttamatka taisi kestää 1½-2 tuntia, jos en ihan väärin muista.. Ei kovin paha matka siis!
Rongilla majapaikan etsiminen nostatti verenpaineita jo senkin takia, että mukana joutui kantamaan sitä rinkkaa. Käveltiin rantaa eestaas, mutta lopulta päädyttiin jakamaan bungalowi kahen vaihtaripojan kanssa, ketkä oli samaan aikaan tullu Kambodzaan. Ihan kiva, koska bungalowit on jees ja kahestaan olis tullu vähän kalliiksi.
Alkuun tarkoitus oli olla Rongilla kaksi yötä ja mennä sen jälkeen Koh Rong Samloemille (mitenkäsenytikinäkirjoitetaankaan). Lähtöpäivän aamuna selvisi kuitenkin, ettei saarelle mene veneitä ollenkaan aaltojen takia (harmittaa eniten, etten päässy tolle saarelle, koska se olis ollut varmaan yks hienoimmista). Jäätiin sitten vielä kolmanneksi yöksi Rongille, eikä sekään hassumpaa ollu!
Rong oli myös kohtuu rento paikka, missä oli aika nuorta väkeä ja hiukan yöelämääkin. Muutamat rannalla olleet "baarit" meni kuitenkin aika ajoissa kiinni. Eli ei mikään Patongbeach sentään. Yhtenä päivänä lähettiin aamulla longtailboatilla Long beachille (u p e a) ja oltiin sielä auringonlaskuun asti. Koko reissun hienoin ranta! Ainoa miinus, että simpukoita ei ollu. Hmh.
Päivät meidän osittain avonaisessa, kylmänveden bungalowissa meni kohtuuttoman nopeasti pienestä lisäajasta huolimatta. Pian olikin aika jättää se saari ja palata Sihanoukvilleen. Lauttamatka Rongilta takaisin Sihanoukvilleen oli kyllä suoraan sanottuna ihan helvetillinen :D laittoman isoja aaltoja, en ehkä oo reissun aikana kertaakaan aiemmin pelänny yhtä paljon sitä, että vene kaatuu. Saattoi olla aika helpottunut ilme, kun päästiin kuitenkin pinnan päällä päätesatamaan saakka!
Sihanoukvillestä lisää toisella kerralla, loppuun kuvia mm. Long beachilta (takaisin sinne kiitosnytheti). Ja oikeastaan lähinnä pelkästään Longbeachilta. Koska muutamat hassut kuvat Rong-saarlta on pääosin kännykässä. Eikä ne nyt ehdi siirtyä tänne!
<3 Suomen kylmyyteen yhä totutteleva








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti