keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Jospa taas pitkästä aikaa...

Sihanoukville. Halpa guestroom, jonne vaaputtiin rinkkojen kanssa suoraan satamasta. Neljä tyttöä, yksi huone, kaksi sänkyä, kuusi dollaria. "Otetaan tää nyt yheks yöks ensalkuun". Päätettiin kuitenkin majoittua sielä koko aika, koska kaverin vieressä oli kiva nukkua ja oli ihana kun ei tarvinnut pakata tavaroita uudelleen jatkuvasti. 






 
Sihanoukvillessä oli yöelämää. Oltiinkin yhtenä iltana yhdessä rannan baareista viettämässä porukalla iltaa (bisse tais olla dollarin, vai puolikkaan) ja väkeäkin oli paljon liikenteessä! Aika nuorta väkeä oli liikenteessä ja muistoihin jäi myös vessa. Yks kaikkien aikojen jäätävimmistä! 
Muuten vietettin loppuaika Kambodzassa melko rauhallisesti, eli siis illalla saatettiin juoda parit rannalla, mutta ajoissa nukkumaan ja sitä rataa. Viimeiseksi kokonaiseksi päiväksi varattiin tyttöjen kans päivän veneretki, jonka aikana pääs mm. snorklaamaan sekä bamboo beachille (simpukoiden luvattu ranta). 

Reissu oli hyvä lukuunottamatta paria pientä kömmähdystä. Aamulla meidät tietenkin unohdettiin hakea hotellilta. Luvattu aamupala ei ihan vastannut odotuksia ja snorklauspaikalla huomattiin, että snorkkelit oli jääny rantaan.. Hups. No, snorkkelit tuli pikakyytiä perässä ja uskaltauduin sitten itsekin sitä vihdoin kokeileen! Ihan niinkun elokuvissa sekään ei menny, vaan heti alussa piti maistaa pari desiä merivettä. Ei ollu hyvää.

Mutta näin kiviä, korallia, vesikasveja ja ehkä myös kalan tai kaksi. Voisin kokeilla uudestaan joskus ja toivoa parempaa menestystä!
 


Bamboo island






Uimassa japanilaisturistien kanssa, jihuu

 
Tulee kyllä ikävä takas kun käy läpi taas näitä kuvia.. Voivoi! 
 
Kambodzasta matka jatkui bussilla takaisin Thaikkujen puolelle, kotiin. 
Lähdettiin aamulla aikaisin liikenteeseen (tai siis Kambodzan tyyliin odoteltiin tunti, melkein pari meidän kyytiä). Pysähdyttiin kerran matkan aikana ja silloin pystyi ostamaan jotain välipalaa tai käymään vessassa (joka menee muuten sekin jäätävimpien top-5-listalle). Mulla oli jotenkin tosi pahat ennakko-odotukset bussimatkasta, olin käyny vähän googlettelemassa nimittäin. Mut todellisuus ei onneks ollut yhtä paha! Bussimatka meni kaikista töyssyistä huolimatta aika kevyesti ja matkalla näki välillä aika siistejä maisemiakin :) Olin varautunu siihen, että kuski on humalassa, tiellä on miinoja ja bussi ryöstetään. Joten siihen nähden kaikki meni erinomaisesti! 

Saavuttiin siinä sitten muutamien tuntien matkustelun jälkeen "bussiasemalle" ja siinä oli sitten vähän epäselvyyksiä, että pitääkö hypätä bussista pois vai ei. Kukaan ei oikein osannut kertoa.. Tyttöjen kanssa tehtiin sitten kuitenkin päätös, että hypätään pois ja otetaan moottoripyörätaksituktukmikälie, joka vie meidät Kambon ja Thaimaan rajalle. Tyytyväisinä istuttiin kyydissä, kunnes yhdessä vaiheessa katsottiin kun meidän bussi meni meistä ohi ja rajalla kaikki muut matkustajat hyppäsi kyydistä sitten pois.. Hyvä. Juuri näin! 

Rajalla jonotettiin passintarkastukseen, sen jälkeen saatiin kävellä Thaimaan puolelle ja saatiin täytettäväks maahantulokortit ja meidän rinkat tarkistettiin. Tosin esimerkiks Marin kohdalla tarkastaja avasi rinkan, totesi ettei sinne mahdu työntämään kättä että voisi tutkia, ja laittoi sen sitten kiinni ja ohjasi passintarkastusjonoon.

Thaikkujen puolella käytiin (taas top-5) jäätävässä vessassa ennenkun alettiin kyselemään taksia kohti seuraavaa päämäärää, eli lauttasatamaa josta pääsis Koh Changille. Vähän aikaa jouduttiin odottelemaan, ennenkuin meidät ahdettiin thaityyliin minivaniin. Kovin nopeasti autosta ei olis päässy tarvittaessa ulos, koska kaikkialla oli laukkuja,laukkuja,laukkuja... 

Koh Changista, Koh Samuista, Pattayasta ym. seuraavalla kerralla ;) 

Yritän olla reipas ja tulla pian kirjottamaan loputkin

<3Tiina


lauantai 15. helmikuuta 2014

takaisin Kambodzaan

Noniin. Voisin kirjoittaa tänne vielä sen, mitä muistan. 
 
Ja ei, en ole kirjaimellisesti palaamassa Kambomaahan. Pelkissä muistoissa vaan! hehe.
Eli Kambodzaa ja tarkemmin sanottuna viisumia varten meidän piti hankkia etukäteen passikuvat. Sen kummempaa ajattelematta mentiin yhtenä lievänä dagen efter-päivänä Maisan kanssa Langkawilla kamerakauppaan ottamaan passikuvia. Ei onneksi maksanut paljoa, koska meidän kummankaan passikuvat ei ollu sieltä parhaimmasta päästä. Vaikka omat kuvat tietty näytti vielä rankemmilta kun toisen... 
 Siinä oli passikuvaaja saanu napattua semmosen kuvan, että ois voinu olla ainakin meikän kohdalla passikuva vankilaan. Ei hyvä. Kaikki ihanat neljä kuvaa ovat kuitenkin edelleen tallessa, koska fiksuna tyttönä oli pakannut passikuvat rinkkaan, enkä ajatellut että viisumihan haetaan ennen matkatavaroita. Täyty maksaa pari dollaria sitten siitä, että rajalla kopsasivat mun passista kuvan. Toisaalta, ehkä hyvä niin. Sillä toisella passikuvalla en ehkä olis saanut viisumia.
 
Mutta joo, näinkin pitkä tarina niinkin mielenkiintoisesta aiheesta kuin passssikuva! 
Kambodzan kentältä piti ensin siirtyä Sihanoukvilleen noooin 4-5 h automatkallisen verran.  Oltiin varattu Maisan kanssa huone yheksi yöksi ehkä parhaat päivänsä nähneestä Casinohotellista. Ei oltu etukäteen tehty kovin kummosia suunnitelmia Kambodza-ajalle. Tiedettiin että parilla saarella halutaan käydä, mutta sen tarkempaa aikataulua ei kuitenkaan ollut. 

Yksi yö Sihanoukvillessä riitti alkuun ja päätettiin lähteä heti seuraavana päivänä lautalla Koh Rong-saarelle. Ei varailtu majoituksia etukäteen, vaan ajateltiin kerrankin katsoa vasta paikan päältä. Menolippu Rongille maksoi 15 dollaria ja lisäksi ostettiin jostain syystä myös lentopallo. Rongille lähettiin aamupäivällä ja lauttamatka taisi kestää 1½-2 tuntia, jos en ihan väärin muista.. Ei kovin paha matka siis! 

Rongilla majapaikan etsiminen nostatti verenpaineita jo senkin takia, että mukana joutui kantamaan sitä rinkkaa. Käveltiin rantaa eestaas, mutta lopulta päädyttiin jakamaan bungalowi kahen vaihtaripojan kanssa, ketkä oli samaan aikaan tullu Kambodzaan. Ihan kiva, koska bungalowit on jees ja kahestaan olis tullu vähän kalliiksi.

Alkuun tarkoitus oli olla Rongilla kaksi yötä ja mennä sen jälkeen Koh Rong Samloemille (mitenkäsenytikinäkirjoitetaankaan). Lähtöpäivän aamuna selvisi kuitenkin, ettei saarelle mene veneitä ollenkaan aaltojen takia (harmittaa eniten, etten päässy tolle saarelle, koska se olis ollut varmaan yks hienoimmista). Jäätiin sitten vielä kolmanneksi yöksi Rongille, eikä sekään hassumpaa ollu!

Rong oli myös kohtuu rento paikka, missä oli aika nuorta väkeä ja hiukan yöelämääkin. Muutamat rannalla olleet "baarit" meni kuitenkin aika ajoissa kiinni. Eli ei mikään Patongbeach sentään. Yhtenä päivänä lähettiin aamulla longtailboatilla Long beachille (u p e a) ja oltiin sielä auringonlaskuun asti. Koko reissun hienoin ranta! Ainoa miinus, että simpukoita ei ollu. Hmh. 

Päivät meidän osittain avonaisessa, kylmänveden bungalowissa meni kohtuuttoman nopeasti pienestä lisäajasta huolimatta. Pian olikin aika jättää se saari ja palata Sihanoukvilleen. Lauttamatka Rongilta takaisin Sihanoukvilleen oli kyllä suoraan sanottuna ihan helvetillinen :D laittoman isoja aaltoja, en ehkä oo reissun aikana kertaakaan aiemmin pelänny yhtä paljon sitä, että vene kaatuu. Saattoi olla aika helpottunut ilme, kun päästiin kuitenkin pinnan päällä päätesatamaan saakka! 

Sihanoukvillestä lisää toisella kerralla, loppuun kuvia mm. Long beachilta (takaisin sinne kiitosnytheti). Ja oikeastaan lähinnä pelkästään Longbeachilta. Koska muutamat hassut kuvat Rong-saarlta on pääosin kännykässä. Eikä ne nyt ehdi siirtyä tänne!
 








 

<3 Suomen kylmyyteen yhä totutteleva

keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Kuvia

Ei ehi oikein vielä tarinoida sen kummemmin, joten laitetaan tänne nyt edes kuvia sitten!
















Täällä on kylmä.
Huomenna Turkuun ja Pikkulaskiaiseen. Salmari lämmittäköön!

<3Tiina

maanantai 3. helmikuuta 2014

KOTONA.

Heihei Thaimaa!
 
Tänään koitti paluu talveen, arkeen ja Suomeen. 

Voisin ihan ensimmäiseksi selvitellä rinkan, tavarat ja sen jälkeen pään. Eli mennä nukkumaan.. On tullu valvottua aika monta tuntia viimesen parin päivän aikana..

Tuun myös kirjottelemaan jotain meidän loppuajasta, mistä en oo päässyt päivittelemään tänne mitään aiemmin.. buu! Vähän hiljaiseloa ollut. Mutta eikaitse haittaa? Kuulette ja näette kuvia siis kyllä vielä. Haha!



<3 Tiina

sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Goodbye Cambodia!

Hyvästeltiin tänään aamulla Kambodza ja GBT-guesthouse. Olisin kylläkin voinu olla vielä toisenkin viikon. Kerron paremmin ja kuvien kanssa vikoista viikoista sitten Suomesta käsin ehkä, koska kännykkä+thaikkuwifi blogin päivittämisessä on otsaryppyjä aiheuttava combo. 

Mutta tosiaan matkustelua kerty tällekin päivälle about 12h ennenkun päästiin Changille ja ekaan bungalowiin. Aamulla tunnin myöhässä, puoli ysi, lähettiin bussilla Sihanoukvillestä Koh Kongille. Jäätiin tyttöjen kaa jostain syystä jollain huoltsikalla pois bussista ja maksettiin 10 dollaria mopotuktukista rajalle. Todettiin rajalla että meidän bussi olis vieny sinne asti. Noh.

Sitten leimattiin passit ja lähettiin taksilla kohti Trattia. Tratissa syötiin ekan kerran sitten aamupalan ja lähettiin kohti satamaa. Sitten ferryyn ja pian oltiinkin vihhhdoin Changilla! 

Siitä taksi vielä White sand beachille ja tääl ollaan, wuhuu! Illalla ei muutako syötiin, otettiin öljyhieronnat ja shoppailtiin. Mut ihan vähän vaan. 

Nyt unta ja huomenna etitään uus koti, ku Astaki saapuu Chiang Maista :D





<3 Tiina

Ps. Enää 8 yötä, jos laskin oikein

maanantai 20. tammikuuta 2014

perjantai 17. tammikuuta 2014

Goodbye Langkawi

Malesia ei oo mun lempparipaikka. Ei ollut eikä ole tän jälkeenkään, vaikka viimeset pari päivää mukavia olli etukäteen siis Langkawilta, mutta taksikuski ei meinannu löytää paikkaa miltään. Agodan mukainen "within 1 km from beach" oli todellisuudessa paljon kauempana. Löydettiin melkein 2 h etsintöjen jälkeen meidän guestroom mustan kujan päästä. Koko paikka näytti muutenkin sen verran arveluttavalta, että käsketiin kuskin tehä u-käännös. Mentiin sitten Pantai Cenang-biitsin varrelle etsiin uutta yösijaa. 

Ekan yön yösija ei ollu kehuttava. Ainoo positiivinen asia vois olla se, että se oli halpa. Vietettiin vaan yks yö sielä ja viimesiks kahdeks yöks löydettiin kiva yöpaikka! 

Mitäpä Langkawilla. Pari bissee reggae-rantabaarissa, juomapelejä ruotsalaisten kanssa, pari auringonlaskua ja vierailu Skybridgellä. Pari torakkaa ja paljon ihania simpukoita. Mutta en jätä Malesiaa haikein mielin. Seuraavaksi yö KL:n kentällä ja sitten kohti Kambodzaa!










P
Nyt vietetään yötä KL:n kentällä ja aamu seiskalta lähtee lento Kambodzaan! Jau! Mitähän siitä tulee, en tiedä. 

vaikea oli muuten löytää pistotasiapaikkaa kentältä. Perkele. Nyt joudutaan olla nurkassa, missä on hiton kuuma ja vesipiste, jonka takana asuu pikkutorakoita tai mitälie. En halua tietää. 

Hyvää yötä! 

<3 Tiina